Відкрите конкурсне заняття у формі бінарної лекції з краєзнавства і туризму та економічної і соціальної географії України з елементами гостьової лекції
Опубліковано: 13.11.2024, 13:55
Відкрите конкурсне заняття у формі бінарної лекції з краєзнавства і туризму та економічної і соціальної географії України з елементами гостьової лекції для студентів ОП Середня освіта (Географія. Біологія та здоров҆я людини) 42 групи на тему: «Різноманітність класифікацій видів туризму. Туристичні ресурси України» проведене професором Оксаною Браславською й доцентом Інною Рожі відповідає робочим програмам ОК підготовки здобувачів вищої освіти за ОС «бакалавр» зі спеціальності 014.07. Середня освіта. (Географія. Біологія та здоров’я людини).
Під час лекції було розглянуто такі питання:
1. Класифікації видів туризму.
2. Соціально-економічний аспект розвитку туризму в Україні.
3. Практика вивчення туризму в Україні на уроках географії та в позкласній роботі (розкриття цього питання здійснила вчитель географії Уманського ліцею № 1 Уманської міської ради Янчук Вікторія Юріївна).
Проблемне питання лекції: які є можливості функціонування різних видів туризму в умовах війни в Україні.
На початку заняття лекторами була оголошена тема і мета заняття, студенти записали в конспекти план роботи. Лекторами підготовлено конспект лекції, відеосупровід. Мова лекторів державна, чітка і зрозуміла студентам. Завдяки зміні інтонації, лектори володіють аудиторією, постійно ставлячи питання, що стосуються нової інформації.
Оксаною Браславською акцентувалася увага на класифікаціях видів туризму. Питання, що розглядалися, підтверджувалися цитатами з праць видатних педагогів і філософів.
Позитивним вважаємо виконання студентами випереджальних завдань, що дозволило задіювати їх у розкритті теми.
Лекторами глибоко проаналізовано сучасні можливості розвитку туризму в Україні. Одним із видів лекційної презентації навчального матеріалу стала бінарна лекція. Вона полягала в діалозі двох викладачів, які читають лекцію за однією і тією ж темою. Така лекція була доцільна, так як є різні підходи до розв’язання проблемних питань і кожний із викладачів відстоював власні позиції. Вона доцільна і для здійснення міжпредметних зв’язків, адже одна проблема стала інтегральною для двох лекторів. Проблематизація лекції відбувалася за рахунок і форми, і змісту. Наявність двох джерел інформації, двох точок зору на одну наукову проблему вчить студентів порівнювати, висловлювати критичні зауваження, толерантно сприймати різні наукові концепції, формує в них культуру дискусії.
Значимим у проведенні лекції було повідомлення щодо практики вивчення туризму в Україні на уроках географії та в позкласній роботі вчителем географії Уманського ліцею № 1 Уманської міської ради Янчук Вікторією Юріївною. У доповіді зі слайдовим супроводом Вікторія Юріївна досить глибоко охарактеризувала роботу вчителів щодо вивчення учнями означеного питання.
Під час лекції лектори використовували індуктивний метод, що дозволив розглянути конкретну ситуацію за темою: потреба розвитку туризму в державі, особливо у воєнний період. Змістовним було поєднання лекторами декількох методів роботи: метод проектування ентузіазму, що веде до підвищеної уважності студентів, їх суб’єкт-суб’єктної взаємодії при обговоренні поставлених завдань.
Елементом формування здоровʼязберігаючої компетентності майбутнього вчителя географії є проведення руханки.
Під час лекції викладачі вдало поєднали розгляд одного з питань плану з психологічним підґрунтям мотивації навчальної діяльності здобувачів і зокрема, щодо поглибленого вивчення ними краєзнавства, туризму, економічної і соціальної географії України як профільних ОК. Цікавими були повідомлення студентів, які працювали над випереджальними завданнями.
Варто звернути увагу на використання лекторами методу імітаційного моделювання: професійної ситуації у практичній діяльності, що потребує розширення досвіду професійної культури, компетентності; методів: розповідь, бесіда, навчальна дискусія (ґрунтується на обміні студентами поглядами з певної проблеми), наочні методи навчання (умовно розділені на дві групи: метод ілюстрацій і метод демонстрацій); творчі методи, партнерська технологія (технологія співпраці): викладач-студент, студент-студент.
Між усіма питаннями лекції є тісний зв’язок й плавні переходи, матеріал систематизований й доступний. Застосовувалися ІК технології. У кінці лекції використано метод узагальнюючих висновків (дерево знань).
Мета лекції досягнута, всі питання висвітлені. В цілому лекція пройшла на високому науковому й методичному рівні.